Etiquetes

, , , , ,

A la ciutat de Leipzig, on J.S. Bach va treballar els últims vint-i-cinc anys de la seva vida, el primer diumenge d’Advent se celebrava l’any nou litúrgic i, per tant, es prescrivia la interpretació de música anomenada “figuraliter” (és a dir, concertada per a veus i instruments) en el Hauptgottesdienst o missa major. En els tres diumenges restants, que en llatí es denominaven “tempus clausum” o temps tancat, pel caràcter de recolliment i penitència que comportaven, aquest tipus de música hi era prohibida. En canvi, en altres ciutats, com a Weimar, on des de començaments de març del 1714, Bach va assumir l’obligació de compondre una cantata mensual per al servei de la cort, això sí que era possible. És per això que el catàleg de Bach presenta cantates compostes expressament per al segon, tercer i quart diumenges d’Advent.

Per al primer, que és el que ara centra la nostra atenció, es conserven les cantates números 61, 62 i 36. Nosaltres en sentirem les dues primeres, obres que presenten nombroses diferències però també algunes semblances, com el títol que comparteixen: “Nun komm der Heiden Heiland” (“Vine ja, salvador dels pagans”). Mentrestant, us deixem una versió per a orgue d’un fragment d’un dels corals de Bach sota aquest mateix títol, interpretada per Ton Koopman.

Anuncis