Etiquetes

, , , ,

Les lectures de la litúrgia per al segon diumenge després de la Pasqua presenten Jesús com el pastor de les ovelles esgarriades, una imatge que sens dubte atreia molt Bach. Per això, la paraula “Hirt” apareix en el títol de totes tres cantates compostes per a aquest dia: les que porten els números de catàleg 104, 85 i 112.

L’ideal pastoral apareix, de fet, sovint en la música barroca, que hi veia una forma de vida utòpica, feliç i plaent i va produir peces de caràcter suaument bucòlic anomenades “pastorals” –i en el cultiu de les quals van excel.lir, per exemple, a més de Bach, Corelli i Händel-. Es tracta de peces generalment en compàs de subdivisió ternària i melodia en duets de terceres que procedeixen per graus conjunts, és a dir, música plaent i fàcilment comprensible.

Els conceptes bessons de l’Arcàdia seglar i l’Edèn sacre van estimular la imaginació dels compositors i, malgrat que la imatge de les ovelles dòcils i felices guiades per un pastor protector que dóna la vida per elles no encaixava gaire bé amb l’austeritat de la Saxònia luterana, hi havia dos moments de l’any en què les lectures litúrgiques hi al.ludien directament: un era el temps de Nadal i l’altre, aquest diumenge.

Tot plegat, ho podrem comprovar aquest diumenge a “La ruta Bach” de Catalunya Música, en què sentirem dues de les cantates compostes per Bach per al segon diumenge després de la Pasqua

Advertisements