Etiquetes

, , , ,

La tessitura extremadament aguda i l’escriptura virtuosa de la cantata número de catàleg 51, per a veu solista de soprano, ha dut els entesos a pensar que aquesta obra potser anava destinada a una dona, tot i que sabem que la interpretació de cantants femenines estava estrictament prohibida a les esglésies luteranes. Només de forma excepcional s’havia introduït en algunes esglésies, com per exemple a Hamburg, però mai no s’hauria permès a la tradicional Leipzig, on els nens eren les úniques veus blanques que podien cantar als serveis de la Thomaskirche. Per això, alguns experts apunten que potser la mateixa Anna Magdalena Bach n’hauria pogut ser la intèrpret en alguna funció privada.

També la trompeta té un paper molt destacat en aquesta cantata titulada “Jauchzet Gott in allen Landen!” –“ Crideu joia a Déu, en tots els pobles!”-, el text de la qual, que pot ser del mateix Bach, no té una vinculació particular amb les lectures de la litúrgia del quinzè diumenge després de la Trinitat, que parlen de la vanitat i els descreguts.

Segons alguns estudiosos, a més, és possible que l’obra no fos composta ni tan sols per a Leipzig, sinó que fos música d’aniversari per a la ciutat de Weissenfels o fins i tot per al Collegium Musicum que Bach va dirigir des de 1729, on no s’excloïa la interpretació d’obres religioses. La funció original d’aquesta obra segueix sent, per tant, desconeguda. Potser per això, la partitura porta la indicació “per ogni tempo”.

 Aquest diumenge, a “La ruta Bach”, us convidem a descobrir la cantata número 51.

Anuncis